Voimailu

HUOM!

Vuoden 2024 alusta lähtien Vireen riveissä voi kilpailla nyt myös painonnostossa, voimanoston lisäksi.

Kilpailulisenssin molempiin lajeihin voi ostaa Suomisport.fi.

Sitä ennen voimailujaoston jäsenmaksu tulee olla maksettu.

Voimailujaosto toivottaa kaikille oikein riemukasta ja vahvaa Uutta vuotta!!!

Voimailujaoston jäsenmaksujen tilinumero:

FI81 5501 0320 0239 74

Kauden 2024 jäsenmaksut:

Alle 16vuotias  15€

Aikuinen 30€

Kannattajajäsen 50€

Voimanosto koostuu kolmesta kisattavasta lajista, jotka ovat jalkakyykky, penkkipunnerrus ja maastanosto. Jokaisella kisaajalla on kolme nostoyritystä jokaisessa lajissa. Voimanostokisojen lisäksi järjestetään myös pelkkiä penkkipunnerruskisoja.

Voimanostoa voi kisata joko tukevilla varusteilla tai ns. raakana eli klassisella tyylillä, jolloin tukevat varusteet ovat kiellettyjä. Varusteilla kisattaessa nostaja voi käyttää apunaan kyykkypukua, penkkipunnerruspaitaa, maastanostopukua, polvisiteitä, rannesiteitä ja nostovyötä. Tukevat varusteet "potkaisevat" ja antavat lajista riippuen nostajalle 10-70 kg:n hyödyn nostoon. Klassisesti kisattaen ainoita sallittuja varusteita ovat rannesiteet ja nostovyö. Pakollisia varusteita ovat nostotrikoo ja nostokengät.

Painonnosto on pitkät perinteet omaava olympialaji, jonka vahvuuksina voidaan pitää parasta soveltuvuutta voima- ja tasapainoharjoitteluun ja oikean nostotekniikan oppimiseen. Näin painonnosto tarjoaa optimaaliset harjoitteet lähes kaikille muille urheilulajeille voima- ja tasapainoharjoitteluun.

Painonnosto on myös hyvä apuharjoitusmuoto kaikkiin urheilulajeihin. Painonnostoliikkeisiin perustuva voimaharjoittelu onkin saanut viime vuosina jalansijaa monien urheilulajien parissa – lihaksisto kehittyy sopusuhtaisesti samoin muut fyysiset ominaisuudet.

Painonnoston opit ovat myös levinneet laajalle. Keppijumpan ideologia juontaa juurensa painonnostosta, jonka perusliikkeistä (työntö ja tempaus) kepillä kuntoilu sai alkunsa. Keppijumpan harrastajia on Suomessa varovasti arvioiden noin 200 000 ja laji sopii erinomaisesti työpaikkaliikuntaan sekä parantamaan liikkuvuutta ikääntyvillä ihmisillä.